Forår 2022

Slægtscafé på Hovedbiblioteket

Den første tirsdag i måneden kan du få hjælp til til din slægtsforskning.

Medlemmer af Slægtshistorisk Forening Guldborgsund vil være til stede

for at hjælpe dig, efter princippet hjælp til selvhjælp. - Mød op i lokalet ved siden

af glassalen:

Tirsdage den: 1. februar, 1. marts og 5. april - kl. 14,00-16,00.

Tilmelding er nødvendig og sker til Biblioteket.

29. januar 2022, kl. 13,00-15,00.

Faderskabssager, skilsmissesager og adoptionssager v/Michael Dupont

Alle slægtsforskere har uægte børn blandt deres aner, og i nogle tilfælde støder de desuden på bortadopterede og skilte forfædre. Mange kender ikke mulighederne for at finde oplysninger om den ”udlagte barnefar” og hans forhold til den ugifte moder, eller til årsagen til bedsteforældrenes skilsmisse - bankede konen manden, eller var manden sin kone utro? I dette foredrag skal vi se på, hvad faderskabs--sager, adoptionssager og skilsmissesager er, hvordan man finder dem, og hvad de indeholder. Desuden vil der  kommes ind på, hvordan man udfylder en adgangsansøgning, hvis sagen er yngre end 75 år og derfor ikke er umiddelbart tilgængelig.

Foredraget vil blive sendt som e-foredrag.

12. februar 2022, kl. 13,00-15,00.

Ind som soldat, hvad så? v/Erik Kann (FU)
Hvis du har arbejdet med lægdsruller, er du sikkert også stødt på lidt kryptiske meddelelser under anmærk­ninger: 23. Batt., P.C.F.R., Sold. 3. Inf. Reg. etc., etc. Der er tale om angivelse af den militære enhed, hvorved pågældende aftjente sin militære tjeneste.

De militære enheders arkiver er særdeles velbevarede, og de rummer et væld af spændende personal­historiske oplysninger, givetvis også om dine aner! Der er stambøgerne med de helt grundlæggende data, rapportbøgerne med de daglige meldinger om sygdomme, orlov, straffe mm., der er befalingsbøger med afskrifter af alle daglige befalinger til enheden, ja man kan blive ved.

Foredraget tager dig med, når den værnepligtige går vagt på Amalienborg, når han får orlov, når han er på øvelse etc. Med andre ord: du kommer med, helt tæt på, hvor tingene virkelig sker!

Foredraget vil blive sendt som e-foredrag.

21. marts 2022, kl. 19,00.

Generalforsamling samt fordedrag v/Inger og Lis m.fl.

Dagsorden i følge vedtægterne.

2. april 2022, kl. 10,00-12,00.

Fotobøger og fotografiske slægtstræer samt lidt fotoredigering v/ Henning Karlby (FU)

Billeder kan bruges på to måder. Det kan enten være visning på en skærm, eller fordi de ønskes anvendt til udgivelse af trykt materiale. Til skærmvisning kræves ikke nogen særlig høj opløsning af billederne, anderledes forholder det sig, hvis billederne skal trykkes, enten som fotografiske slægtstræer eller indsat i slægtsbøger. Det næste er, at mange gamle billeder har fået skrammer, eller er falmede. Disse skader kan forholdsvis let repareres i moderne fotoredigeringsprogrammer. Det er scanning/affotografering og efterfølgende billedbehandling dette foredrag handler om.

For medlemmer og gæster. Gæstekort til foredrag kan købes ved henvendelse til: info@slaegtshistoriskforeningguldborgsund.dk

2. april 2022, Kl. 13.00-15.00

Fri leg med fotobøger og fotografiske slægtstræer m.v., medbring pc.

BEMÆRK: Dette arrangement er udelukkende for medlemmer af foreningen, hertil kræves tilmelding til:

info@slaegtshistoriskforeningguldborgsund.dk

Foredragene holdes, hvis ikke andet er anført kl. 13,00 på

Sophieskolen, Merkursplads 4, 4800 Nykøbing F.

Grundet Covid19 er tilmelding nødvendig på: info@slaegtshistoriskforeningguldborgsund.dk

Gratis for medlemmer. Gæstekort kr. 50,00 købes ved henvendelse på mail.

Tidligere sæsoner:  som PDF

Til top