Slægtshistorisk Forening Guldborgsund

År 2019

28. september

Slægtsforskning af dine polske forfædre v/Rita Tvangsø (FU)

Roepolakkerne kom til Danmark mellem 1893 og 1929, og ansat som sæsonarbejder. Med første verdenskrigs start i august 1914 blev der problemer med hjemrejsen for en del af de mange der var her i Danmark. De fik nu forlænget kontrakterne og man regner med at der er mellem 3500 og 5000 roepolakker der efterhånden fik fast ophold i Danmark.

Hvordan kan vi som slægtsforsker finde frem til familiens rødder, hvis vi har roepolakker i vores slægtstræ.

Hvad kan vi finde i Danmark - hvad kan vi finde i Polen

21. oktober

Abent hus arrangment

I samarbejde med Danske Slægtsforskere afholdes åbent hus. Alle med interesse for slægtsforskning er velkomne, og der er i løbet af aftenen mulighed for at høre en række indlæg om slægtsforskning.

Tildmelding på: https://www.kenddinerodder.dk/events-1/abent-hus-i-nykobing-falster

Bemærk: Arrangmentet afholdes på Biblioteket, Rosenvænget 17, 4800 Nykøbing Falster kl. 19,00-21,30.

26. oktober

Introduktion til DNA-slægtsforskning v/Jacob H. Green (FU)

DNA-tests er i dag blevet et spændende, relevant og tilgængeligt supplement til den traditionelle slægtsforskning. Foredraget giver en introduktion til brugen af DNA-tests i slægtsforskningen - hvad er forskellen på de forskellige tests, og hvad kan man bruge dem til i sin slægtsforskning? Foredraget tager udgangspunkt i FamilyTreeDNA's produkter, der har den største bredde, men der kan let drages paralleller til andre selskabers tests.

23. november

Hvad døde Maren af? - om dødsattester, jordemoderprotokoller og en masse andre kilder

v/Erik Kann (FU)

Du er slægtsforsker, og du har fundet en masse aner. Du ved bl.a., hvornår de blev født, og du ved hvornår de døde.

Men hvad døde de egentlig af, hvordan forløb dine aners fødsel, kom hoved eller benene ud først, blev der kaldt læge osv., osv.?

Takket være et velbevaret kildemateriale i Rigsarkivet og vores Landsarkiver er det faktisk muligt at finde en masse oplysninger om anernes sundhed og sygdomme. Du er med, når en kone fra landet er mere end 16 timer om at føde, du er med, når lægen underskriver en dødsattest, og du følger med, når embedslægen i Køge skal vaccinere indbyggerne i en nærliggende landsby.

En spændende gennemgang der hjælper dig til at anvende et stort og særdeles spændende kildemateriale i arbejdet på at finde kød om dine aner.

Foredragene holdes, hvis ikke andet er anført kl. 13,00 på

Kulturforsyningen, Musiksalen, Voldgade 1, 4800 Nykøbing F

Gratis for medlemmer, gæstekort kr. 50,00

Slægtscafé på Hovedbiblioteket

Den første tirsdag i måneden kan du få hjælp til til din slægtsforskning.

Medlemmer af Slægtshistorisk Forening Guldborgsund vil være til stede

for at hjælpe dig. - Mød op i lokalet ved siden af glassalen:

Tirsdage den: 3. september, 1. oktober, 5. november og 3. december 2019,

alle dage 14-16.