Efterår 2024

Guldborgsund bibliotek holder Slægtscafé på Hovedbiblioteket

Den første tirsdag i måneden kan du få hjælp til din slægtsforskning.

Medlemmer af Slægtshistorisk Forening Guldborgsund vil være til stede for at hjælpe

dig, efter princippet hjælp til selvhjælp. - Mød op i lokalet ved siden af glassalen:                                    Tirsdage den: 3. september, 1. oktober,  5. november og 3. december kl. 14:00 - 16:00

28. september 2024, 13:00 –15:00 - Ejendomshistorie– ved du, hvor dine forfædre boede? V/Michael Dupont (FU)

Mange kender kun landsbyen eller købstadens navn, men ikke den eksakte matrikel, hvor forfædrene boede. I mange tilfælde kan man føre en ejendoms historie flere hundrede år tilbage i tiden, og måske står huset der endnu. Vi kommer også ind på gamle matrikelkort og udskiftningskort. Meget af dette materiale findes nu på internettet.

Sted: Ældre Sagens Hus, Skovalleen 32A, 4800 Nykøbing Falster

26. oktober 2024, 13:00 – 15:00 - Foredrag: "Billeder i stedet for ord"v/Per H. Andersen (FU)

Vi vil alle gerne have gode illustrationer til slægtens historie, helst fotos af personerne. Det kan ikke altid lade sig gøre, men med lidt kreativitet kan man godt finde måder at levendegøre slægten på med illustrationer. Eksempler omfatter Det Kgl. Biblioteks billedsamling, MyHeritage, lokal- arkiver, historiske postkort, Panoramio og matrikelkort.

Sted: Ældre Sagens Hus, Skovalleen 32A, 4800 Nykøbing Falster

16. november 2024, 13:00 – 15:00 - "Skifter eller dødsbobehandlinger"v /Erik Kann (FU)

Skifteprotokoller rummer nogle af de vigtigste oplysninger overhovedet for slægtsforskere, og materialet markerer sig ikke blot som særdeles velbevaret, men også som noget af det kildemateriale, der rækker længst tilbage i tid. Det er i skifteprotokollen regnskabet skal gøres op, ikke blot over det jordiske gods men også over børnenes fordeling på ægteskaber og sidst men ikke mindst over de eventuelle uægte børn, der kunne bruge skifteretten som afsæt for mulige økonomiske krav! Ud fra en række praktiske eksempler vil du i foredraget få en introduktion til benyttelsen af det omfattende kildemateriale. Du inviteres med indenfor i Rasmus’ gård, den dag skiftekommissionen gennemgår alle skabe og skuffer. Det er en helt overvældende detaljerigdom, der møder os. Vi følger også modens luner i skifterne, og finder frem til de bønder, der var mest ”fremme i skoene ” i landsbyen!

Sted: Ældresagens hus, Skovalleén 32a, 4800 Nykøbing F.

Medlemmer er gratis. Gæstekort kr. 50,00 købes ved indgangen

Øvrige arrangementer: Her på hjemmesiden, se vores kalender eller

følg os på Facebook: https://www.facebook.com/slaegtshistoriskforeningguldborgsund

Aktiviteter der kræver medlemskab af foreningen

Mentorordning - er et tilbud til alle vores medlemmer- ny som gammel slægtsforsker. Send os et
skriv om din udfordring og vi vil gøre vores bedste for at hjælpe.

mentor@slaegtshistoriskforeningguldborgsund.dk

Slægtsdatabasen "Hvem forsker Hvad" - er et tilbud til dig, der har lyst til at indgå i et netværk med
andre medlemmer. Kunne dette have din interesse kontakt da Lis Lund Koordinator@slaegtshistoriskforeningguldborgsund.dk

Tidligere sæsoner:  som PDF